Op de dag van de arbeid (1 mei) werd bekend dat Motorcross Club Utrecht (MCU) heeft besloten 2-takt crossers, een in de jaren zeventig van de vorige eeuw favoriete maar vervuilende krachtbron voor brommers en motorfietsen, weer toe te laten op de crossbaan die ze huurt van de gemeente.

2-takt is zwaar vervuilend, niet alleen omdat er in het verbrandingsproces olie met benzine wordt gemengd en verbrand (mengsmering) maar ook omdat de verbranding van benzine veel minder volledig is dan bij 4-takt. Bij tweetakt verdwijnt een aanzienlijk deel van de benzine rechtstreeks door de uitlaat de blijde wereld in. Daarom stinken brommers altijd zo, als ze je al toeterend inhalen op het fietspad langs de Amsterdamsestraatweg. Dikke blauwe walm uit de uitlaat, dikke mensen aan het stuur.

Voor de nieuwe ultra groene coalitie wacht een mooie e-missie om e-bikes en e-crossen te stimuleren. In een stad die milieuzones heeft om oude diesels te weren vanwege emissies die de volksgezondheid schaden kan het niet zo zijn dat een door de gemeente gesubsidieerde sportclub tweetakt alsnog toelaat. Toch werd de door MCU gevraagde ‘milieu-neutrale wijziging op de bestaande vergunning’ HZ_WABO-18-11930 klakkeloos overgenomen.

Kijk in dit filmpje hoe het ook kan. Hoe het wel moet als crossen als sport wil overleven. De knop moet om: alle tweetakt verbieden, ook op kettingzagen en bladblazers.

Joomla Template - by Joomlage.com