Overlastveroorzakers op Lage Weide zullen zich gesteund voelen door de uitspraak op 5 december 2019 van de rechtbank Utrecht in de twee zaken die MGZ had aangespannen tegen de gemeente Utrecht over het zonder beperkingen toelaten van 2-takt crossers op de gemeentelijke crossbaan van MCU en de achterbakse manier waarop de gemeente en de RUD hielpen het 2-takt verbod uit de vergunning te krijgen. De rechtbank verklaart de beroepen ongegerond.
De basis van die dwaling ligt in de meetmethode en de in de vergunning vastgelegde meetlocaties. Waar een individuele 2-takt crosser "meetbaar tonaal geluid produceert" zouden meerdere 2-takt bronnen elkaars tonale geluid uitmiddelen.
Terwijl ieder mens met een gemiddeld gehoor kan vaststellen dat motorcross overlast veroorzaakt. Zeker pal naast een woonwijk. Ook al erkennen wethouder Everhardt in reactie op onze brief van 11 maart 2019 en het meetteam van de RUD de overlast voor omwonenden en is 2-takt extreem schadelijk voor het milieu, de overlastveroorzakers die in Amsterdam de deuren jaren geleden al moesten sluiten, kunnen in Utrecht ongestoord hun gang blijven gaan.
Officieel moest MCA (Motocross Club Amsterdam) daar niet weg wegens overlast maar omdat er op dat terrein een bouwmarkt moest komen. Andere locaties konden niet gevonden worden omdat men vreesde (?) voor overlast en milieuregels. Amsterdam bedankt! Nu zitten ze hier. In Utrecht moet de knop nog om. Het begint met het opzeggen van de huur. Met welk argument dan ook. Naar Amsterdams voorbeeld kun je vervolgens geen geschikte andere locatie vinden en dat is dan gewoon dikke pech. Eerst op zoek naar een marktconforme huurder of koper die milieuregels en bewoners wel serieus neemt. Zo levert dat terrein ook een economische bijdrage en niet alleen overlast in de breedste zin.